בגלמה, סאז


הכלים שלנו

אצלנו בסנטור תמצאו רק  כלים בעבודת יד, בגלמה וסאזים שנבחרו על ידינו באופן אישי. אנו מאמינים בקשר ישיר עם המייקרים, ושלכל כלי יש נשמה. הבגלמות שלנו הם לא מה שאתם רואים בחנויות אחרות. כאן לכל כלי נבחר העץ המתאים, והכל בבניית Custom מהמייקר.

אנו מציעים לכם חוויית קניה חדשה – כלים ישירות מהמייקר. מביאים לכם את הבגלמה והסאז הטובים בטורקיה: Tekinler, Yilmaz-saz ומותג הסאזים היוקרתי Akdeniz.

ההיסטוריה של הבגלמהבגלמה

אם היה צריך לבחור בכלי אחד, ככלי שמייצג את טורקיה – ללא צל של ספק היתה זו הבגלמה. אין מחוז ולא כפר באנטוליה שלא מכיר את כלי המיתר הזה. המקור של הבגלמה הוא בקופוז (יש הגורסים קומוז), לו אנחנו מוצאים תיעוד כבר במאה ה-8 בכתבים קדומים. הקומוז, הוא שם כללי לכלי פריטה שנוגנו על ידי שבטים טורקיים במרכז אסיה לפני כאלפיים שנה, וזלג לתוך אנטוליה בזכות זמרים נודדים מהמאה ה-10. השמאנים הטורקיים של מרכז אסיה, האמינו שהקומוז מקודש עד כדי כך שאם יוצא אדם למלחמה חבוש בקומוז על כתפיו – לא יפצע, וכל רע לא יגרם לו.

ההבדל בין הקומוז לבגלמה המודרנית הוא במיתרים, בטופ של תיבת התהודה ובצוואר. המיתרים, חמישה מהם, לרוב היו עשויים ממעי כבש או זאב, הטופ של תיבת התהודה עשוי מעור, והצוואר – נטול שריגים.

ממצאים מהמאה ה-15 מראים שלראשונה אז, התווספו לכלי מיתרי מתכת. שלב זה היה קריטי לקראת המעבר לבגלמה כפי שאנו מכירים אותה כיום. כדי לתמוך במתח של מיתרי המתכת, הוחלף העור בפיסת עץ משויפת היטב. חמשת המיתרים הוחלפו ב-12 מיתרים המחולקים לארבע סטים, וגם נוספו לראשונה סריגים.

קופוז

במאה ה-18 מופיעה הבגלמה כפי שאנו מכירים אותה כיום. הטורקים שאבו את מהמיסטיקה שאפפה את הקופוז, והבגלמה הפכה לכלי מקודש לבקטשים והאלאווים. בתחילת כל טקס לפני נגינת השירים המקודשים, הנגן נושק לכלי ומקרב אותו לראשו בסמליות. הבקטשים והאלווים, בעקבות נדודיהם התכופים, נטו לנגן בגרסה הקטנה של הבגלמה, הרי היא ה'ג'ורה' – Cura, כלי קטן קל משקל וקל לנשיאה. נגני נודדים אלה, 'אשיקלאר' בטורקית, הסתובבו ברחובות וליוו את עצמם שרים אתוסים, סיפורי עם ושירים פופולריים.

סאז

הסאז שהתחיל ככלי לליוו שירה, הפך בטורקיה המודרנית לכלי נגינה אינסטרומנטלי לכל דבר. נפוץ היום לשמוע נגני בגלמה מבצעים 'שרדינג' סטייל גיטרה חשמלית, ועוד כל מני פיתוחים והמצאות. בנוסף, נפוץ סגנון הנגינה şelpe (שלפה) בו מכים על המיתרים ולא פורטים עליהם. בשנות ה-70 הרוק כבש את טורקיה בסערה והסאז הצטרף למסיבה וקיבל פיקאפים. מאז נפוץ גם האלקטרו-סאז, אותו שומעים עד היום ברדיו, מעטר ומסלסל שירים מזרחיים.

 נגנית סאז ברחוב

בגלמה – מבנה הכלי

עם כל התהפוכות שהסאז עבר, רק בשנים האחרונות מתחיל להתקבע סטנדרט בכל הנוגע לסוג העצים ואורך הצוואר. הסאז נפוץ היום בטורקיה ב-4 גדלים, מהקטן לגדול: ג'ורה, בגלמה, אוזון והגדול ביותר דיוואן סאז. לכל אחד מאלה ניתן למצוא וואריציה גדולה או קטנה, ואמנם אלה ה-4 הנפוצים ביותר, אך האמת היא שהסאז נפוץ בגדלים נוספים, קטנים או גדולים מהסטנדרט.

באופן מסורתי, גוף הבגלמה בנוי מחתיכת עץ אחת, בטורקית: oyma. בעזרת גרזן ארוך להב, חוצבים בגוף עד שמקבלים גוף חלול. אך כיום נפוץ יותר לראות סאזים עשויים צלעות מודבקות, כמו עוד. שיטה זאת נקראת yaprak. ה'טופ' של הכלי עשוי חתיכת עץ דקה, עשויה לרוב מעץ אשוח. ככל שהשיוף יותר דק, כך לכלי יהיה יותר ווליום והצליל יהיה יותר פתוח. מצד שני, 'טופ' דק עלול להישבר. המייקרים הגדולים, יודעים בדיוק כמה לשייף כל סוג עץ.

מפתחות הכיוון של הבגלמה, נותרו כפי שהיו לפני מאות שנים – יתדות עץ פשוטים. מפתחות אבוני נחשבים לאיכותיים יותר בגלל החוזק והצפיפות של העץ. למרות שיש היום פתרונות רבים לכיוון סאז עם מפתחות של גיטרה, יש קונצנזוס כמעט מוחלט לשימוש במפתחות המסורתיים. אז לפני שאתם מתחילים לנגן, שימו בצד 5-10 דקות לכיוון הכלי.

על הצוואר נמצאים הפרטים (frets) העשויים חוט פלסטיק דק דמוי חוט דיג. חלק מהמרווחים יהיו חצי טון וחלק רבעי טון, כשאפשר להזיז את השריגים על פי הסולם של השיר.

איך לכוון סאז?

סאזים שונים מכוונים אחרת לפי גודלם ולפי המקאם של השיר. בכל אופן הנה נקודת פתיחה טובה לאוסף הכיוונים המלא לסאז. את הכיוון יש לקרוא משמאל לימין – מצליל נמוך לצליל גבוה.

גודלסוגשם הכיווןכיוון
SmallestÜçtelliC G D
MediumCuraA D G
CuraB E A
CuraB G D
G D G
StandardBağlamaAbdal düzeniA A G
Husseini düzeniA A E
Acemasiran düzeniA A F
Huzzam düzeniA A F#
Cargah düzeniA B C
Rast düzeniA C A
Kayseri düzeniA E A
Kuthaya düzeniA E E
Müstezat düzeniA D F
A D G
Bağlama düzeniA G D
C G A
D A D
Zurna düzeniD D A
Greek saziD G C
Misket düzeniF# D A
Fa müstezat düzeniF D A
G A D
Do müstezat düzeniG C A
E D A
Diven or Meyden
Azeri SazD G C
Bosnian SazF C G

נגני סאז מפורסמים

 ניסינו ללקט רשימה של נגני סאז שאנחנו אוהבים במיוחד, או כאלה ששינו לגמרי את הפנים של הסאז, אבל לא הצלחנו לאסוף את כולם. תמשיכו לשוטט ותמצאו אוצרות בתוך הקסום הזה שנקרא 'סאז'.

ארדל ארזינג'אן

האהוב עלי כנראה מכולם, והמפליא בנגינתנו. לארדל יצא ב-2004  דיסק קסום עם קיהאן קאהלור, נגן הקמנצ'ה הוירטואוז. ארדל גם פיתח מאוד את נגינת ה-selpe, נגינה ללא מפרט ובאמצעות הקשה על המיתרים. שווה להקשיב!

צ'טין אקדניז

אל צ'טין התוודעתי דווקא כשחיפשתי סאז מיוחד להביא לארץ. את השם שלו שמעתי, אבל את המוזיקה פגשתי לראשונה בסדנה של האחים שלו. אלה שלושה אחים, שתיים מהם בונים את הכלים, והשלישי, צ'טין מנגן. צ'טין הוא איש חמים מאוד והפגישה איתו היתה מרגשת מאוד! הוא נגן עם נשמה ענקית, שיכול לגרום לסאז לבכות.

עלי ילמאז

הוא ידוע יותר בשמו עלי-מוטור, כינוי שמרמז רק בקצת על יכולתיו המופלאות של הנגן הזה. הוא מנגן יותר מהר משאפשר לראות, ומכניס מוטיבים מג'אז ומפלמנקו ובאופן כללי שובר כל מוסכמות הקשורות לסאז. כשנסענו לטורקיה לבחור לכם סאזים, פגשנו אותו את אצל מאסטר טקינלר, בונה סאזים ובאגלמה מופלאים! לאחר ההדגמה של עלי, לא היה לנו ספק שאנו נביא את הסאזים של טקינלר לארץ…

 

Erkan Oğur

ארקאן התפרסם בזכות ההמצאה של גיטרת-פרטלס וביצירה משותפת עם אמנים רבים בעולם (ביניהם דיסק מופלא עם קיהאן קאהלור). אך יותר מכל, ארקאן החזיר לקופוז, כלי הנגינה העתיק, את הכבוד הראוי לו. על הקופוז מנגנים בטכניקה ייחודית לו, בעזרת האצבעות בלבד, קצת כמו ארפג'יו ספרדי על גיטרה. וזה לא שאפשר לראות קופוזים מתנופפים מכל פינה באיסטנבול, אך יש הרבה יותר מודעות לכלי – בזכות האיש הזה:

 אלי אקבר צ'יצ'ק

לאחר מות אביו ברעידת אדמה ובעיות כלכליות של אמו, לאלי לא היתה ברירה אלא לצאת ולעשות משהו. הוא החל להגיע למפגשים של אלוואים, מפגשים מיסטים בהם מנגנים ושרים. שם הוא התפרסם לראשונה כנגן בגלמה אך גם כהוגה ופילוסוף. בהמשך עזב את ארזינג'אן שם נולד, ועבר ואיסטנבול. שם התחבר  אלי עם מוזיקאים מקומיים ולאט אך בטוח צבר שם של מוזיקאי גדול. אלי התפרסם במיוחד בזכות השיר "Haydar Haydar" – לדעת רבים הדובדבן שבקצפת של סימפוניה טורקית קלאסית. השיר הזה הביא לאלי את הפרסום כי הוא נשמע כמו 2 סאזים מנגנים ביחד.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *