הצליל והקמנצ'ה של קיהאן קאלור

ניצנים

אני זוכר בברור את היום שבו שמעתי לראשונה את קיהאן קאלור. הצליל הרך והחמקמק, האוברטונים המשתובבים והריקוד המהפנט. קיהאן קאלור יליד איראן, ניגן כבר בגיל 13 בתזמורת  האיראנית הלאומית. מאוחר יותר, הגיע לאירופה והשתקע בארצות הברית. הוא מורה מבוקש בכל העולם, ותלמידים רבים נוהרים לפתחו.

קיהאן קאלור בדסטגאה נאווה (Nava):

קמנצ'ה אוסטרלי

במקום אחר, בזמן אחר. בחור אוסטרלי בשם Peter Biffin שעסק בשנות ה-70 בעיקר בכלי נגינה משונים, עבודות עץ, הגיע להופעה באיסטנבול. ההופעה היתה של אמן יילי טנבור (yayli tanbur) בשם Erhan Alptecin. פיטר שמע את הצלילים של הטנבור והתאהב מיד. היה משהו בצוואר הארוך המחולק ל-29 שריגים לאוקטבה (יותר מפי 2 בגיטרה) שאיפשר שיטוט על הסולמות וחקירה עמוקה של כל צליל.

לאחר מכן נכנסו אל חייו גם Habil Elayev נגן הקמנצ'ה האזרי הידוע ורוס דאלי, מולטי-אינסטרומנטליסט יווני שמפליא בנגינה על קשת של כלי קשת וביניהם לירה, קמנצ'ה ועוד… פיטר נכנס למערבולת של סיעור מוחות עם הנגנים המופלאים האלה. ראשית ניסה פיטר את מזלו בחיקוי של ה-Erhu הסיני, כלי בעל 2 מיתרים ותיבת תהודה אובאלית. תוך כדי, בנה פיטר וואריציה לטנבור, ולבסוף ומתוך הסערה – יצא כלי חדש לעולם: Tarhu.

הטארהו היה כלי מודרני לכל דבר. בנוי מתיבת תהודה מתפרקת, קונוסי עץ המתחברים יחדיו בתיבת תהודה, וצוואר הצף כולו מעל גוף הכלי. אחת ההמצאות החשובות בכלי היה השימוש המזערי בדבק. הכלי מחזיק את עצמו לבד. המיתרים מתוחים על הצוואר בלבד, ואינם נשענים על תיבת התהודה.

נקודת המפנה היתה במפגש בין פיטר לקיהאן.

למשך זמן רב ליווה קיהאן את פיטר בבניה של ה-Shahkaman – מלך הקמנצ'ות, הכלי האולטימטיבי, הגביע הקדוש של הכינור הפרסי. התוצאה לא איחרה לבוא ואחרי כשנה וחצי של שיתוף פעולה הכלי היה מוכן.

ShahKaman

השאחקאמן הוא כלי מגלקסיה אחרת במונחים של בניה מסורתית. עשוי מ-18 קונוסים של עץ המרכיבים את תיבת התהודה, צוואר מעץ Ebony, וגשר דרומי הניתן לכיוון. הפינה המפתיעה בכלי היא תיבת המפתחות. שם ניתן למצוא 7 מפתחות נוספים על ה-5 הרגילים. כדי להפיג את המתח: שבעת המיתרים הם סימפטתיים. כלומר מיתרים מהדהדים. את המיתרים מכוון הנגן לפי הדרגות של הסולם, והמיתרים יהדהדו ("יענו") לו כשהוא ינגן אותם על הצוואר.

שלושת הטנורים

כיום, שלושת נגני הקמנצ'ה הגדולים בעולם, מנגנים כולם על הכלים של פיטר בריפין. ואלו הם: Kayhan Kahlor, Habil Elayev ו- Imamyar Hasanov. לכל אחד מהם יש דגם מעט שונה שהותאם להם באופן אישי. חפשו אותם ביוטיוב ולא תוכלו לפספס את המקל המרשים שהם מחזיקים על הברכיים.

אלוהי, עשני עשיר

אז אם יש לכם 6000$ (דולר אוסטרלי) פנויים וכסף לכרטיס טיסה לצד השני של הכדור, תנו קפיצה לפיטר ותתחדשו בשאחקמאן! אם לא שפר מזלכם, אתם מוזמנים לשוטט באתרו שעמוס באינפורמציה וסיפורים, ולחלום חלומות רטובים על איך נשמע מלך הקמנצ'ות…

http://www.spikefiddle.com

השראה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *