מבוא למבנים המוזיקליים של המוזיקה הפרסית

כשהולכים להופעה של מוזיקה פרסית, ניתן לשמוע מבנים מוזיקליים שחוזרים על עצמם בכל הופעה. אלה מבניים מסורתיים שהותאמו לבניה וליצירת עניין בהופעה. המבנים השונים מתאימים
לנקודות שונות במהלך ההופעה.

Pishdaramad
משמעות השם היא "לפני הפתיחה". אפשר להשוות את הצורה הזו לפרלוד האירופאי. המצאה זו מהמאה ה-20 מורכבת מיצירה בעלת קצב מוגדר שנכתבת לקבוצת נגנים. את ה-Pishdaramad מנגנים בהתחלה של כל קונצרט מסורתי. המלודיה של המבנה מכילה רמזים או אזכורים קטנים למנגינות שעתידות לבוא בהמשך ההופעה. ה-Pishdaramad הומצא על ידי מאסטר הטאר הגדול דארוויש חאן, שכתב את הפישדאראמד הראשון לקונצרט ב-1920. יצירת פתיחה כזו יכולה להיות במקצבים שונים אבל בדרך כלל היא תהיה בקצב איטי.

Chaharmezrab
משמעות השם היא "ארבע מפרטים". מקור השם לא ממש ברור, מאחר והוא מייחס ליצירה כתובה או מאולתרת שהיא כמעט תמיד במקצב סימטרי ובקצב מהיר או בינוני. הצ'ארמזראב מנוגן על ידי נגני כלי הקשה או על ידי כלי נגינה אחרים. בתקופה מאוחרת יותר (Meshkatian) גם ביחד.
יחיד, זהו מבנה מוזיקלי המתאים מאוד להדגמת הוירטואזיות של הנגן. המצאת הצ'ארמזראב מיוחסת גם היא לדארוויש חאן וגם להאביב סמאי ולאבדולאסן סאבא.
הוספה של איתן רפואה: הרעיון הוא שמנגנים אוסול (תבנית רימיתית על התווים הראשיים של הדסטגאה) ואז עובירים לפינה אחרי פינה מציגים אותה בצורה וירטואוזית וחוזרים לאוסול.

Reng
מבנה זה הוא הריקוד המסורתי של הראדיף הפרסי. יצירה כזו יכולה להיות מאולתרת או כתובה מראש. הרנג מנוגן לקראת סוף ההופעה. חלק מה'רנג'ים המפורסמים כלולים באוסף הראדיף
הפרסי, ואחרים הולחנו מאוחר יותר. הוא מנוגן בקצב בינוני במקצב של 8\6.

Tasnif

משמעות המילה טאסניף היא "שיר". זוהי יצירה כתובה המבוצעת על ידי מספר נגנים וזמרים ומיקומה יכול להיות בכל שלב בהופעה. רוב ה'טאסניף' מנוגנים בקצב 8\6 בקצב איטי.

מילון מונחים מוזיקלים מתחום המוזיקה הפרסית:

Avaz – אוואז: 'קול' בפרסית. בהקשרו כאן משמעותו הוא יצירה ללא קצב מוגדר.
Avazkhan – אוואז חאן: משמעות משמעות השם היא פשוט 'זמר' או 'זמר אוואז'.
Gusheh – גושה: משמעותו בפשטות 'פינה' או 'זווית' ובהקשרו כאן פינה בתוך יצירה מוזיקלית. שילוב יוחד של כמה 'גושה' בסדר המסורתי שלהם בונים את ה'ראדיף' או ה'דאסטגה'.
Radif – ראדיף: הרפרטואר של מוזיקה פרסית אמנותית. משמעות השם הוא 'שורה'.
Zarbi: יצירה לכלי הקשה, מבנה קצבי.

הוספות ותיקונים

נשמח להוספות ותיקונים מיודעי עניין. או אם בא לכם להוסיף תכנים חדשים בנושא, השאירו תגובה ונעדכן פה את הדף.

2 thoughts on “מבוא למבנים המוזיקליים של המוזיקה הפרסית

  1. איתן רפואה אומר:

    כמה תיקונים לגבי הצ'אהארמזראבים. הם יכולים להיות בכל מקצב סימטרי (גם ב4/4 או 8/8) וממש לא מוגנים ע"י נגן יחיד כמעט תמיד יש כלי הקשה ובמקרים רבים מנגנים כמה כלי נגינה, או לסירוגן ובתקופה המאוחרת גם בייחד (meshkatian).
    הקצב לא חייב להיות מהיר יש גם צ'אהארמזראבים במקצב בינוני..
    הרעיון הוא שמנגנים אוסול (תבנית רימיתית על התווים הראשיים של הדסטגאה) ואז עובירים לפינה אחרי פינה מציגים אותה בצורה וירטואוזית וחוזרים לאוסול…
    חוץ מזה הכל סבבה (:
    סחתיין על הדף!

    • סנטור אומר:

      תודה על התיקונים איתן, תיקנו והוספנו! אם יש לך הוספות או עדכונים אחרים, תוסיף פה בתגובות 🙂

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *